چگونه کسب و کار خود را در شرایط بحرانی حفظ کنیم؟

چگونه کسب و کار خود را در شرایط بحرانی حفظ کنیم؟

  • کیاداود اسفندیاری

مدرس و مشاور کسب و کار

سوال رایج این روزها این است که چگونه کسب و کار خود را در شرایط بحرانی و رکودی حفظ کنیم . گلایه ها، اخبار و جملات مشابه که صاحبان کسب و کارها به زبان می آورند : مشتری کم شده است. سفارش کار نسیت ، هزینه ها خیلی بالا رفته ، قدرت خرید مردم کم شده و… اینجا چند پاراگراف در مورد راه حل های ممکن برایتان می نویسم:

  • هزینه های خود را حتی الامکان کاهش دهید.

البته کاهش هزینه ها در صورتی که آگاهانه و هوشمندانه نباشد ممکن است به شما آسیب بزند . مثلا کاهش هزینه در بخش هایی که رضایت مشتری را کاهش دهد. اشتباه رایجی که سایپا با حذف زه پراید انجام داد و فاجعه ای در افکار عمومی برای شرکت به همراه داشت . همیشه در اداره کسب و کار با اولویت بندی مواجه هستیم و باید یک مدیر این کار را درست انجام دهد. هزینه های اضافی می تواند در بخش انرژی، هزینه اجاره یا هزینه فرصت املاک مورد استفاده ، هزینه فرصت ناشی از خواب سرمایه به عنوان مثال در فضاهای خالی ، ابزارها و ماشین آلات اضافه و….باشد.

  • کاهش تعداد کارکنان

کاهش تعداد کارکنان هر چند تلخ و دردناک است اما یه راه حل فوری و رایج محسوب می شود . زیرا در کوتاهترین زمان ممکن آثار آن در کاهش هزینه ها نمایان می شود و می تواند به انعطاف پذیری کسب و کارها کمک کند. طبیعتا پس از بهبودی اوضاع دوباره می توان نیروهای حذف شده را به سازمان برگرداند . بهترین استراتژی در این بخش این است که نیروهای موثر و کلیدی را حتی الامکان حذف نکنیم . البته راه حل های دیگری هم وجود دارد . مثلا می توان نحوه پرداختی به پرسنل را تغییر داد و حقوق ثابت را به دریافتی بر اساس عملکرد تبدیل کرد.

  • بهره وری را افزایش دهید

هرکاری که چیزی به ما اضافه نمی کند باید حذف شود . باید فرآیند ها  را بازنگری کنیم . بخش های از فعالیت های ما سود و نتیجه چندانی برایمان ندارد ، اما وقت و امکانات ما را درگیر می کند . آزاد شدن زمان و امکانات به ما اجازه می دهد به فعالیت های جدید و موثر فکر کنیم .

  • تغییرات بازار را رصد و پیش بینی کنید

در شرایطی بحرانی و رکودی ، رفتار مصرف کنندگان تغییر می کند ، معمولا استقرار یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان این اطلاعات را دراختیار ما می گذارد . اما تعداد زیادی از کسب و کارها از این سیستم ها استفاده نمی کنند . حتی اطلاعات فروش را تحلیل نمی کنند . در صورتی که این رفتار ها را بررسی کنیم مسیر های جدید برای کسب و کارمان کشف می کنیم . در بسیاری از موارد با بررسی تجارب دوره های مشابه و استفاده از قدرت تحلیل می توان روندهای بازار را پیش بینی کرد .

  • با مشتریان ، پرسنل ، همکاران و مشاوران مشورت کنید

اطلاعات بسیار ارزشمندی از طریق اطرافیان می توانید به دست بیاورید . زاویه دید افراد با هم فرق می کند . حل یک مساله سخت برای ما گاهی برای دیگری بسیار ساده است . خرجی هم ندارد . اگر هم داشته باشد می ارزد . خیلی از افراد برای ماشین آلات ، ابزار ، املاک و هرگونه متریال و چیزهایی که ملموس است ، به راحتی پول می پردازند ، در حالی که افکار و ایده ها و تکنیک ها و خیلی چیزهایی که موجب ایجاد ارزش افزوده می شود لمس شدنی نیستند . باید به خودمان بقبولانیم که بهای راه حل هایی را که درآمد به همراه دارند بپردازیم . هرچند هزینه زیادی هم ندارند . ممکن است حتی در جلسه ای که با پرسنل یا مشتریان می گذاریم ، بلافاصله راه حلی پیدا نشود . اما ذهن ما به حرکت در می آید و ممکن است فردا راه حلی پیدا شود . جلسات مشورتی موجب می شود دیگران هم در کنار شما برای حل مشکلات فکر کنند .

  • به تغییر کسب و کار فکر کنید

همه کسب و کارها و فرصت های درآمدی در بازار دایمی نیستند . روزی ایجاد می شوند ، روزی اوج می گیرند و روزی پایان می یابند . از تعطیل کردن یک کسب و کار و شروع یک کار جدید نباید بترسیم .

  • شکست تر سناک نیست

شکست در طرح ها و برنامه ها و حتی کل یک کسب و کار را باید پذیرفت . هر جنگی در مقاطعی می تواند با شکست همراه باشد . مهم درس گرفتن از شکست ها و امیدوارانه دوباره شروع کردن است . ترس از شکست مانع تصمیم گیری می شود . انسان های قدرتمند از شکست نمی ترسند  و در صورت شکست بلافاصله جبران می کنند .

  • مدیران دوره بحران متفاوتند

کاراکتر افراد با هم تفاوت می کند . هر فرد در اموری استعداد بیشتری دارد . وقتی همه چیزخوب است ، بازار با ثبات است و همه چیز سرجای خودش قرار دارد یه دسته از مدیران کارایی بهتری دارند . اما شرایط بحرانی به آدم هایی نیاز دارد که چالش طلب هستند و از پیشبرد کارها در بحران لذت می برند . کسانی که قدرت رهبری دارند ، استراتژیک فکر می کنند و عمل کنند . این کاراکترها را پیدا کنید و به آنها پست کلیدی بدهید . حتی اگر خودتان این کاراکتر را ندارید اداره کسب و کار خود را به دیگرانی بسپارید که در این شرایط بهتر عمل می کنند .

  • شمشیر های خود را تیز کنید

وقت رقابت سخت می شود و جنگ در میان است اندکی بهتر بودن باعث بقا می شود . قصه دو شکارچی را شنیده اید که برای شکار شیر به جنگل رفته بودند : یکی داشت بندهای کفشش را می بست . دیگری گفت فکر می کنی می توانی از دست شیر فرار کنی ؟ گفت : لازم نیست از شیر سریع تر باشم همین که از تو سریعتر باشم کافی است .

علم ، تکنولوژی ، مهارت های بازاریابی و فروش ، برند قدرتمند و … می تواند در شرایطی که دیگران دارند غرق می شوند مانع غرق شدن ما شود . 

1 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *